Tijd besparen op social media

7 Tips om Tijd te Besparen op Social Media

Als zelfstandig ondernemer ben je het liefst bezig met winstgevende activiteiten voor je bedrijf. De toegevoegde waarde van social media voor de algehele bedrijfsvoering wordt de laatste jaren weliswaar door steeds meer zzp’ers gezien, maar toch doen veel zelfstandige ondernemers er nog niet veel mee. De voornaamste reden hiervoor is dat gebruik van social media vaak veel tijd in beslag neemt en maar weinig oplevert op de korte termijn. In dit artikel geven we je 7 handige tips waarmee je met een kleine tijdinvestering toch resultaten kunt boeken op social media voor je bedrijf!

Tip 1. Leg de focus op 1 of 2 kanalen

De laatste jaren zijn er tal van nieuwe social media platformen ontstaan. Natuurlijk is het begrijpelijk dat je als zzp’er geen tijd hebt om op al deze platformen actief te zijn. Het is daarom belangrijk om de focus te leggen op één of twee kanalen die jou het meest aanspreken. Kies bij voorkeur de kanalen waar de klanten die je wilt bereiken het meest gebruik van maken. Als je klantenbestand voornamelijk bestaat uit bedrijven, dan is het bijvoorbeeld logischer om actiever te zijn op LinkedIn dan op Instagram. Uiteraard is het niet verkeerd om op meer dan twee kanalen actief te zijn als je daar voldoende tijd voor hebt, maar focus bij voorkeur op maximaal twee kanalen.

Tip 2. Stel een lijst met interessante thema’s samen

Neem eens een uurtje de tijd om een lijst met thema’s samen te stellen die voor jouw klanten interessant zijn. Zorg voor een gezonde combinatie tussen vakinhoudelijke en luchtige onderwerpen, zodat je (potentiële) klanten zowel voor kennis als vermaak je social media kanalen bezoeken. Vind je het lastig om zelf een lijst met interessante thema’s samen te stellen? Bekijk dan eens de online kanalen van je concurrent om inspiratie op te doen. Daarnaast werkt het ook goed om eens in gesprek te gaan met je huidige klanten om te achterhalen welke thema’s zij interessant vinden.

Tip 3. Maak veel berichten in één keer

Natuurlijk wil je niet elke dag aan de slag hoeven te gaan met je online kanalen. Het is daarom verstandig om één keer in de week een uur de tijd te nemen om veel verschillende berichten in één keer te bedenken en uit te werken. Zorg er in ieder geval voor dat de berichten raakvlakken hebben met de thema’s die je eerder hebt opgesteld. Probeer daarnaast ook voor een gezonde afwisseling tussen vakinhoudelijke en vermakelijke berichten te zorgen. Als er ontwikkelingen binnen je vakgebied zijn, dan is het natuurlijk belangrijk om je klanten via je online kanalen hiervan snel op de hoogte te brengen. Helaas ontkom je er dus niet aan om incidenteel ook op andere momenten in de week aan de slag te gaan met het uitwerken van berichten.

Tip 4. Plan je berichten automatisch in

Er zijn tal van handige tools die het plannen van je berichten op social media volledig uit handen kunnen nemen. Als je ervoor kiest om één keer per week alle berichten uit te werken, dan kun je al deze berichten direct in één van die tools uploaden. Vervolgens kun je zelf instellen wanneer de berichten op je kanalen moeten worden gepubliceerd. Nadat je eenmaal alles hebt ingesteld, heb je hier de rest van de week dus geen omkijken meer naar.
Sommige van deze tools zijn gratis, maar het merendeel kost maandelijks een klein bedrag. Vaak is de relatief kleine investering het zeker waard!

Tip 5. Maak gebruik van een contentkalender

Om de interactie met je publiek te behouden, is het belangrijk om regelmatig wat op je social media kanalen te plaatsen. Door gebruik te maken van een contentkalender, waarin je precies beschrijft op welke dagen in de week je een bericht op je kanalen wilt plaatsen, zorg je ervoor dat je precies weet wat je elke week moet doen. Je bent dus geen tijd meer kwijt aan het bedenken wat je op je kanalen moet publiceren.

Tip 6. Besteed de werkzaamheden uit een aan marketingbureau

Is social media voor jou één van de belangrijkste manieren voor het bereiken van je klanten, maar heb je er zelf weinig interesse in? Dan kun je er ook voor kiezen om alle werkzaamheden op het gebied van social media uit te besteden aan een marketingbureau. Vaak betaal je een dergelijk bureau maandelijks een vast bedrag voor het uitvoeren van alle social media activiteiten. Weliswaar kost het uitbesteden van de werkzaamheden aan een marketingbureau geld, maar je kunt jezelf in de tijd die je hiermee bespaart richten op de activiteiten die winstgevender zijn voor je bedrijf.

Tip 7. Controleer elk jaar je social media strategie

In een jaar kan er een hoop veranderen, wat effect kan hebben op de effectiviteit van je social media strategie. Het is daarom belangrijk om elk jaar te controleren of je nog wel de juiste koers vaart met je social media strategie. Zijn er bijvoorbeeld activiteiten die veel tijd en geld kosten, maar weinig opleveren? Dan kun je hier misschien beter mee stoppen. Doordat er jaarlijks tal van nieuwe social media platformen worden ontwikkeld, is het daarnaast goed mogelijk dat er nieuwe kanalen zijn waar jouw klanten gebruik van maken. Door elk jaar tijd te besteden aan het controleren van je social media strategie, zorg je ervoor dat je het maximale uit je inspanningen haalt!

Wat is jouw tip om tijd te besparen op social media? Plaats hieronder een reactie!

Geen reactie's

Geef een reactie