Tijd Besparen in de Ochtend 10 Tips

Tijd Besparen in de Ochtend: 10 Tips

Daar waar de één een ochtendmens is en graag al in de ochtend actief bezig wilt zijn, wilt de ander het liefst tot de laatste minuut in bed blijven liggen. Een groot gedeelte van je ochtendroutine hoeft niet in de ochtend plaats te vinden. Je kunt het vaak prima al een dag van tevoren voorbereiden. Om ervoor te zorgen dat jij voortaan de wekker nog een keer kunt snoozen, hebben we in dit artikel 10 handige tips op een rijtje gezet waarmee je veel tijd kunt besparen in de ochtend.

Tip 1. Maak je ontbijt en lunch alvast in de avond

Veel mensen vinden het een vervelend klusje om in de ochtend een ontbijt en eventueel alvast een lunch klaar te maken. Het gevolg is dat een groot gedeelte van de Nederlanders niet of slecht ontbijt. Door alvast de avond van tevoren je ontbijt en lunch voor de volgende dag klaar te maken zorg je er niet alleen voor dat er in de ochtend een heerlijk gezond ontbijtje op je staat te wachten, ook bespaart het je ’s ochtends veel tijd.

Tip 2. Douche in de avond in plaats van in de ochtend

Eén van de andere tijdrovende onderdelen van de ochtendroutine is het nemen van een douche. Hoewel je jezelf waarschijnlijk keer op keer voorneemt om een korte douche te nemen, lijkt alles in de ochtend toch altijd wat trager te gaan. Je kunt daarom eens overwegen om op ochtenden dat je vroeg op moet staan alvast de avond van tevoren te douchen. Dan kun je in de ochtend net wat langer in bed blijven liggen!

Tip 3. Spendeer geen tijd op social media in de ochtend

Heerlijk natuurlijk om vanuit je bed alvast even doelloos over je social media tijdlijn te scrollen, maar voor je het weet gaan er tientallen minuten verloren en moet je jezelf haasten. De beste oplossing is natuurlijk om in de ochtend helemaal geen social media apps te openen, maar je kunt er ook voor kiezen om jezelf elke ochtend maximaal 5 minuten te geven om snel even op social media te kijken. Discipline is hierbij natuurlijk wel belangrijk!

Tip 4. Laat de tv lekker uit in de ochtend

Een andere tip om voortaan wat langer te kunnen slapen is de tv in de ochtend lekker uit te laten. Hoewel je jezelf vaak voorneemt om alleen snel even het journaal te kijken, spendeer je waarschijnlijk elke ochtend meer tijd voor de televisie dan je wilde. Het nieuws hoor je ook later op de dag wel een keer, dus daarvoor hoef je niet naar de televisie te kijken in de ochtend.

Tip 5. Poets je tanden alvast onder de douche

Kies je er toch voor om in de ochtend te douchen? Poets je tanden dan alvast onder de douche. Hierdoor bespaar je elke ochtend toch weer zo’n 2 minuten!

Tip 6. Stop met snoozen

Laten we eerlijk zijn, de meeste tijd in de ochtend gaat meestal verloren aan het eindeloos snoozen. In de praktijk heeft het snoozen echter vrijwel geen zin. De tijd tussen het snoozen is veel te kort om nog echt te kunnen slapen, dus eigenlijk ben je gewoon tijd aan het verspillen. Als je merkt dat je in de ochtend steeds nog veel tijd hebt, kies er dan simpelweg voor om je wekker voortaan wat later te zetten. Een goede manier om het snoozen te stoppen is door simpelweg je wekker buiten handbereik te zetten. Als je moet opstaan om de wekker te snoozen, dan is de verleideling een stuk minder groot om terug te gaan naar bed.

Tip 7. Gebruik je reistijd om te ontbijten

Reis je met het openbaar vervoer? Dan kun je je reistijd prima gebruiken om te ontbijten. Daarnaast kun je deze tijd ook gebruiken voor het checken van je social media accounts. Probeer je reistijd optimaal te benutten door zoveel mogelijk onderdelen van je ochtendroutine tijdens het reizen te doen.

Tip 8. Leg de avond van tevoren al je kleding klaar

Sta je elke ochtend te twijfelen tussen de tientallen outfits die in je kast liggen? Dan kun je beter de avond van tevoren al bepalen wat je de volgende dag gaat dragen. Leg je kleding alvast klaar, zodat je het in de ochtend alleen nog maar aan hoeft te trekken.

Tip 9. Zorg voor een vaste ochtendroutine

Het creëren van een routine zorgt erdoor dat we dingen efficiënter kunnen doen. Zorg ervoor dat jouw ochtendroutine elke dag zoveel mogelijk gelijk is. Niet alleen geeft dit je veel rust in je hoofd, waardoor je de dag zonder stress kunt beginnen, ook bespaart het je tijd in de ochtend.

Tip 10. Voorkom stress in de ochtend

Stress zorgt ervoor dat alles doorgaans minder efficiënt gaat. Probeer daarom stress in de ochtend zoveel mogelijk te voorkomen. Geef jezelf bijvoorbeeld voldoende tijd door je wekker niet te laat te zetten. Zorg er daarnaast voor dat alles altijd op dezelfde plek ligt. Als je in de ochtend nog moet gaan zoeken naar je autosleutels en portemonnee, dan zorgt dit niet alleen voor extra stress maar het kost je ook nog eens veel tijd.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.