12 tips om tijd te besparen bij het schoonmaken van je kantoor

12 Tips om Tijd te Besparen bij het Schoonmaken van je Kantoor

Het schoonmaken van het kantoor behoort waarschijnlijk niet tot je favoriete activiteiten, maar eens in de zoveel tijd is het hoog nodig. Natuurlijk kun je ervoor kiezen om een schoonmaker in te huren voor het schoonmaken van het kantoor, maar door er zelf even de schouders onder te zetten kun je jezelf deze kosten besparen. Het schoonmaken van je kantoor hoeft helemaal niet zoveel tijd in beslag te nemen. Benieuwd hoe je eenvoudig tijd kunt besparen bij het schoonmaken van je kantoor? In dit artikel geven we je 12 tips!

Tip 1. Plaats voldoende prullenbakken in je kantoor

Allereerst is het belangrijk om voldoende prullenbakken in je kantoor te plaatsen. Plaats de prullen bij voorkeur goed in het zicht, zodat iedereen die in het kantoor werkt eerder geneigd is om de prullenbak te gebruiken. Een goed uitgangspunt is dat in elke ruimte in ieder geval één prullenbak moet staan. Natuurlijk is het ook belangrijk om dagelijks alle prullenbakken te legen. Niets is namelijk zo vervelend als een volle prullenbak. Als bepaalde prullenbakken vrijwel altijd vol zitten, dan is dit een teken dat je best een extra prullenbak in die ruimtes kunt zetten.

Tip 2. Schaf een vaatwasser aan

Afwassen kan een rustgevende activiteit zijn, maar als er elke dag talloze kopjes en borden op je staan te wachten dan ben je er waarschijnlijk snel klaar mee. Als je het kantoor deelt met anderen, dan is het aan te raden om een vaatwasser aan te schaffen. Maak wel duidelijke afspraken over het in- en uitladen van de vaatwasser, zodat je hier verder ook geen omkijken meer naar hebt.

Tip 3. Maak duidelijke afspraken over het gebruik van de gezamenlijke koelkast

Natuurlijk is het fijn om een koelkast in je kantoor te hebben, maar het schoonhouden ervan vraagt ook om de nodige aandacht. Als je ervoor kiest om een gezamenlijke koelkast in je kantoor te plaatsen, dan is het belangrijk dat je goede afspraken maakt over het gebruik en schoonmaken van het apparaat. Controleer in ieder geval één keer per week de houdbaarheidsdatum van de producten in de koelkast, om te voorkomen dat er producten in de koelkast liggen te schimmelen.

Tip 4. Voer een clean desk policy in op kantoor

Voor de meeste mensen is het de normaalste zaak van de wereld om het bureau na gebruik netjes achter te laten. Toch zie je in de praktijk vaak dat er aan het eind van een werkdag nog allerlei rommel achterblijft op de bureau’s. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om een zogenoemde ‘clean desk policy’ in te voeren. Door een clean desk policy te introduceren weet iedereen precies op welke manier ze hun bureau moeten achterlaten en wat de consequenties zijn op het moment dat ze dit niet doen. Het geeft dus een hoop duidelijkheid voor iedereen en het scheelt je uiteindelijk een hoop schoonmaakwerk!

Tip 5. Zorg ervoor dat je poetsspullen op voorraad hebt

Wil je eindelijk beginnen met het schoonmaken van het kantoor, merk je dat je geen schoonmaakdoekjes of schoonmaakmiddel meer hebt. Hoewel dit natuurlijk een ideale situatie is voor eenieder die het schoonmaken van het kantoor het liefst nog een extra dagje uitstelt, kost het degene die wel graag het kantoor wilt schoonmaken alleen maar overbodig veel tijd. Zorg daarom altijd dat je de benodigde poetsspullen op voorraad hebt, zodat je snel aan de slag kunt!

Tip 6. Verdeel de schoonmaaktaken

Het schoonmaken van het kantoor zou nooit de verantwoordelijkheid van maar één persoon moeten zijn. Door een schoonmaakrooster te maken, zorg je ervoor dat iedereen betrokken is bij het schoonhouden van het kantoor. Niet alleen zorgt dit ervoor dat je zelf minder tijd kwijt bent met het schoonmaken van je kantoor, ook zorgt het ervoor dat iedereen die in het kantoor werkt het belang van het schoonhouden van het kantoor inziet.

Tip 7. Laat het kantoor eens in de zoveel tijd professioneel schoonmaken

Hoewel je veel van de schoonmaaktaken prima zelf kunt uitvoeren, is het verstandig om het kantoor eens in de zoveel tijd professioneel schoon te laten maken. Hierdoor weet je zeker dat ook de schoonmaaktaken die normaal blijven liggen worden opgepakt!

Tip 8. Hang hygiëne-instructies op in de toiletten

Het schoonmaken van de toiletten is waarschijnlijk je minst favoriete schoonmaaktaak. Door hygiëne-instructies op te hangen in de toiletten weet iedereen in het kantoor precies hoe ze de toiletten na gebruik achter moeten laten. Scheelt jou tijdens het schoonmaken weer een hoop tijd!

Tip 9. Deel de kosten van de glazenwasser met naastgelegen kantoorpanden

Het is vaak lastig om zonder hoogwerker de glazen van een kantoorpand te wassen. Je ontkomt er daardoor vaak niet aan om hiervoor een glazenwasser in te huren. Door goede afspraken te maken met de bedrijven in naastgelegen kantoorpanden kun je de kosten van de glazenwasser meestal delen. Vaak is het namelijk een stuk goedkoper als een glazenwasser maar één keer naar de locatie hoeft te komen.

Tip 10. Investeer in degelijk schoonmaakmateriaal

Het schoonmaken van het kantoor is een regelmatig terugkerend klusje. Het is daarom de moeite waard om te investeren in degelijk schoonmaakmateriaal, waarmee je de klus voortaan een stuk sneller kunt klaren. Weliswaar is gedegen schoonmaakmateriaal een stuk prijziger, maar door de aanzienlijke tijdsbesparing is het uiteindelijk vaak toch een voordelige keuze!

Tip 11. Maak gebruik van een elektrische robotstofzuiger

Vind je het stofzuigen van het kantoor een vervelend klusje? Maak dan gebruik van een elektrische robotstofzuiger! Je hoeft de robotstofzuiger alleen maar aan te zetten en zijn gang te laten gaan. Voor je het weet is de hele ruimte stofvrij, zonder dat je zelf tijd aan hebt besteed!

Tip 12. Laat je adviseren door specialisten

Hoewel het je wellicht prima lukt om het kantoor schoon te houden, ligt je expertise waarschijnlijk niet in het schoonmaken van kantoren. Het is daarom verstandig om advies in te winnen van specialisten, zodat je voortaan weet hoe je op een efficiënte en goede manier het kantoor schoon kunt houden.

Wat is jouw tip om tijd te besparen bij het schoonmaken van je kantoor? Plaats hieronder een reactie!

Geen reactie's

Geef een reactie