Snel en makkelijk bezuinigen in crisistijd voor ondernemers

Snel en Makkelijk Bezuinigen in Crisistijd voor Ondernemers

In crisistijd hebben de meeste ondernemers te maken met sterk dalende inkomsten, terwijl de kosten net zo hoog blijven. Op termijn is dit natuurlijk geen duurzame situatie. Het is daarom belangrijk om in crisistijd extra kritisch te kijken naar je zakelijke kostenposten. Gelukkig zijn er tal van manieren om tijdens crisistijd snel en gemakkelijk te bezuinigen op je kosten. Benieuwd hoe? In dit artikel geven we je handige tips!

Tip 1. Doe een jaar de boekhouding zelf

Kies je er normaal uit gemak voor om de boekhouding door een boekhouder te laten doen, terwijl je voldoende kennis hebt om het ook zelf te doen? Doe dan de boekhouding eens een jaar zelf! Hierdoor kun je niet alleen bezuinigen op de kosten van een boekhouder, ook houd je zelf meer grip op je bedrijfsfinanciën. Als je onvoldoende kennis hebt om de gehele boekhouding zelf te regelen, dan kun wellicht wel wat van de eenvoudigere taken van de boekhouder overnemen. Overleg daarom altijd even met je boekhouder wat je eventueel zelf zou kunnen oppakken en wat de besparing op de kosten als gevolg daarvan zou zijn.

Tip 2. Deel je kantoorruimte met andere ondernemers

Een groot kantoor is natuurlijk heerlijk, maar in de praktijk heb je al die ruimte waarschijnlijk niet nodig. De huur van een kantoorruimte is één van de grootste kostenposten van ondernemers, wat tevens kansen biedt om te bezuinigen. Zo kun je ervoor kiezen om je kantoorruimte tijdelijk te delen met andere ondernemers. Door de financiële bijdrage van deze ondernemers ben jij uiteindelijk minder geld kwijt aan het huren van het kantoorpand. Tevens kun je ook andere vaste kosten van een kantoorruimte op deze manier delen met andere ondernemers.

Tip 3. Zeg de huur van je kantoorruimte tijdelijk op

Hoewel het fijn is om een kantoorruimte tot je beschikking te hebben, is het lang niet altijd noodzakelijk. Als zzp’er kun je bijvoorbeeld ook prima een tijdje thuis gaan werken. Zeker in crisistijd, waarin je toch wat kritischer moet kijken naar je zakelijke kostenposten, kan het verstandig zijn om de huur van je kantoorruimte tijdelijk op te zeggen. Het is natuurlijk wel afhankelijk van wat voor soort huurcontract je hebt. Met een flexibel huurcontract is het vaak mogelijk om de kantoorruimte met één maand opzegtermijn op te zeggen.

Tip 4. Vervang fysieke klantbezoeken door virtuele klantbezoeken

In crisistijd is het belangrijk om je tijd zo efficiënt mogelijk te besteden. Het is namelijk belangrijk om zoveel mogelijk omzet te genereren in een zo kort mogelijke tijd. Eén van de zaken die doorgaans veel tijd kosten is het fysiek bezoeken van klanten. Daarnaast brengt het fysiek bezoeken van klanten ook nog tal van kosten met zich bij. Denk hierbij aan kosten voor vervoer en een lunch of diner op locatie. Door de fysieke klantbezoeken te vervangen door virtuele klantbezoeken kun je niet alleen veel meer klanten ‘bezoeken’ in dezelfde tijd, ook zijn je kosten een stuk lager. Natuurlijk kunnen virtuele klantenbezoeken de fysieke klantbezoeken lang niet altijd vervangen, maar vaak is het een prima alternatief.

Tip 5. Beperk de inhuur van externe bureaus

Een ondernemer huurt doorgaans voor tal van zaken externe bureaus in. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een internetbureau voor het ontwikkelen en beheren van een website en een marketingbureau voor het ontwikkelen en beheren van marketingcampagnes. Zeker in crisistijd is het belangrijk om de inhuur van externe bureaus zoveel mogelijk te beperken. Vaak kun je de taken van deze externe bureaus (gedeeltelijk) zelf overnemen. Mocht je specifieke taken niet zelf uit kunnen voeren, dan is het belangrijk om jezelf af te vragen of deze zaken wel echt cruciaal zijn in crisistijd. Als het cruciale taken betreffen voor de toekomst van je bedrijf, dan is het belangrijk om deze voort te zetten. Als je een tijdje zonder de externe bureaus kunt, dan is dit een goede besparingsmogelijkheid.

Tip 6. Kijk elk jaar kritisch naar je lopende contracten

In goede tijden kiezen ondernemers er vaak voor lopende contracten zonder heronderhandeling te verlengen. In crisistijd is het extra belangrijk om elk jaar kritisch naar al je lopende contracten te kijken. Welke contracten zijn belangrijk voor de toekomst van je bedrijf en welke contracten kun je prima (tijdelijk) opzeggen? Als je een selectie hebt gemaakt van de contracten die belangrijk zijn voor de toekomst van je onderneming, dan is de volgende stap het voeren van (her)onderhandelingen voor de verlenging van deze contracten. Vaak is er veel meer onderhandelingsruimte dan je vooraf dacht.

Tip 7. Kies vaker voor tweedehands in plaats van nieuw

Daar waar je waarschijnlijk gewend bent om kapotte apparatuur te vervangen met nieuwe apparatuur, is het een crisistijd belangrijk om ook tweedehands apparatuur te overwegen. Vaak kun je veel geld besparen door te kiezen voor tweedehands artikelen. Wist je dat je tweedehands apparatuur ook als zakelijke kosten kunt opvoeren in je boekhouding? Je hoeft hiervoor dus echt geen nieuwe apparatuur aan te schaffen!

Wat is jouw tip voor ondernemers om te bezuinigen in crisistijd? Plaats hieronder een reactie!

Geen reactie's

Geef een reactie