Stappenplan om te Bezuinigen op je Uitgaven als Zzp’er

Stappenplan om te Bezuinigen op je Uitgaven als Zzp’er

Als zzp’er heb je naast je privé uitgaven waarschijnlijk ook te maken met tal van zakelijke kostenposten. Hoewel een groot gedeelte van de zakelijke kosten fiscaal aftrekbaar is, wil je natuurlijk het liefst zo min mogelijk kosten maken. Heb jij als zzp’er ook te maken met steeds hoger wordende zakelijke kosten en ben je benieuwd welke concrete stappen je kunt zetten om te bezuinigen op je uitgaven? In dit artikel geven we je een handig stappenplan om te bezuinigen op je zakelijke uitgaven!

Stap 1. Maak aan het begin van elk jaar een begroting

Om te kunnen bezuinigen op je uitgaven als zzp’er is het natuurlijk wel belangrijk om eerst grip te krijgen op je inkomsten en uitgaven. Door aan het begin van het jaar een duidelijke begroting te maken van de zakelijke kostenpost en de bijbehorende budgetten die je in het aankomende jaar verwacht, kun je gedurende het jaar goed in de gaten houden of je uitgaven nog kloppen met je begroting. Als je ziet dat bepaalde kostenposten hoger zijn dan je prognose, dan weet je meteen dat je hierop voortaan moet bezuinigen.

Stap 2. Elk jaar verzekeringen vergelijken en overstappen

Vrijwel elke zzp’er heeft één of meerdere zakelijke verzekeringen lopen. Vanzelfsprekend is het verstandig om jezelf voor bepaalde risico’s te verzekeren, maar je wilt natuurlijk niet meer premie betalen dan nodig is. Als zzp’er is het daarom aan te raden om in ieder geval één keer per jaar een blik te werpen op de verzekeringen die je hebt lopen. Controleer bijvoorbeeld via internet eens of je bepaalde verzekeringen niet een stuk goedkoper kunt afsluiten bij een concurrerende verzekeringsmaatschappij. Overstappen van verzekeraar is tegenwoordig enorm snel geregeld en zorgt in de meeste gevallen voor een aanzienlijke maandelijkse kostenbesparing. Controleer ook jaarlijks of je alle verzekeringen die je hebt afgesloten nog wel nodig hebt. Vraag jezelf hierbij elk jaar af wat je huidige ondernemersrisico’s zijn en welke verzekeringen deze risico’s afdekken. Je kunt vervolgens meteen de verzekeringen stoppen die je niet langer nodig hebt!

Stap 3. Regel administratieve zaken deels zelf

Hoewel het maar wat handig is om de administratie van je hele bedrijf uit te besteden aan een boekhouder of accountant, kun je doorgaans prima enkele administratieve zaken zelf regelen. Doordat de boekhouder vervolgens minder uren kwijt is aan het verwerken van de administratie, zal de factuur van de boekhouder voortaan een stuk lager uitvallen. Stem bijvoorbeeld met de boekhouder af hoe je de administratie het best kunt aanleveren en welke werkzaamheden je eventueel zelf al kunt verrichten. Door zelf actief betrokken te zijn bij de administratie krijg je daarnaast een beter beeld van je zakelijke inkomsten en uitgaven. Hierdoor zie je ook zelf eerder toekomstige besparingsmogelijkheden!

Stap 4. Deel de vaste lasten met andere ondernemers

Deel je een kantoorpand of kantoorruimte met andere ondernemers? Dan is de kans groot dat deze ondernemers met dezelfde vaste lasten te maken hebben als jij. Sommige vaste lasten kunnen in principe prima worden gedeeld. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de huurkosten, de kosten voor een internetabonnement en energiecontract, maar ook aan andere vaste lasten zoals de kosten van een schoonmaker. Zijn de andere ondernemers in het pand actief in een vergelijkbare branche als jij? Dan kun je wellicht ook gezamenlijk (groter) inkopen, waardoor jullie allebei korting krijgen bij de leverancier. Het welbekende spreekwoord ‘beter een goede buur dan een verre vriend’ is dus ook zeker actueel op zakelijk vlak!

Stap 5. Houd grip op je zakelijke reiskosten

Als je voor je werk regelmatig de auto pakt of met het openbaar vervoer reist, dan kun de kosten hiervoor snel oplopen. Voor de meeste zzp’ers behoren de reiskosten tot één van de hoogste maandelijkse zakelijke kostenposten. Gelukkig zijn er verschillende manieren om te besparen op je kosten voor zakelijke reizen. Reis je het liefst met de auto? Dan zijn de gereden zakelijke kilometers in ieder geval fiscaal aftrekbaar. Door gebruik te maken van een tankpas zorg je ervoor dat je elke maand een duidelijk overzicht ontvangt van de benzinekosten, wat je direct kunt gebruiken bij je belastingaangifte! Reis je regelmatig met het openbaar vervoer? Dan kan het voordelig zijn om één van de NS-abonnementen op naam van de zaak af te sluiten.

Stap 6. Maak gebruik van de belastingvoordelen voor ondernemers

Als zzp’er heb je waarschijnlijk recht op verschillende belastingvoordelen. Voldoe je bijvoorbeeld aan het urencriterium voor ondernemers? Dan mag je de zelfstandigenaftrek toepassen tijdens je belastingaangifte. Ben je korte tijd geleden gestart als ondernemer? Dan is de kans groot dat je ook recht hebt op startersaftrek. Naast deze belastingvoordelen zijn er nog tal van andere fiscale voordelen waar je als ondernemers mogelijk recht op hebt. Laat jezelf altijd goed voorlichten door een boekhouder over de belastingvoordelen waar je in jouw situatie van kunt profiteren. Wel is het belangrijk om elk jaar opnieuw te kijken of je nog steeds recht hebt op de belastingvoordelen waar je eerder gebruik van hebt gemaakt, of dat er mogelijke nieuwe belastingvoordelen zijn waar je gebruik van kunt maken.

Wat is jouw tip om als zzp’er te bezuinigen op je uitgaven? Plaats hieronder een reactie!

Geen reactie's

Geef een reactie