Checklist Geld Besparen voor Ondernemers

Checklist Geld Besparen voor Ondernemers

Wil je ook meer grip krijgen op je zakelijke uitgaven? Dan kan een handige besparingschecklist uitkomst bieden. In dit artikel hebben we voor de belangrijkste kostenposten van ondernemers een checklist gemaakt. Vink de checklist af om te achterhalen op welke zakelijke kosten jij kunt besparen!

Punt 1. Besparen op zakelijke verzekeringen

Het is natuurlijk belangrijk om als ondernemer goed verzekerd te zijn tegen bedrijfsrisico’s, maar soms is het financieel voordeliger om bepaalde risico’s zelf te dragen in plaats van jezelf er tegen te verzekeren. Er zijn verschillende manieren om op je verzekeringen te besparen. We hebben een overzichtelijke checklist voor je gemaakt:

• Welke bedrijfsrisico’s loop ik momenteel en welke verzekeringen heb ik lopen om deze risico’s af te dekken? Merk je dat je meerdere verzekeringen hebt loopt die hetzelfde risico dekken? Zeg dan één van de verzekeringen op.
• Heb ik op dit moment verzekeringen lopen die niet langer zinvol zijn, bijvoorbeeld door gewijzigde bedrijfsactiviteiten? Indien het antwoord ja is, dan kun je die verzekeringen direct opzeggen.
• Zijn er andere verzekeraars waar ik een vergelijkbare verzekering goedkoper kan afsluiten? De keuze om over te stappen naar een andere verzekeraar is dan snel gemaakt.

Punt 2. Besparen op de zakelijke energiekosten

Een andere hoge kostenpost voor ondernemers zijn de energiekosten. Gelukkig is het vaak eenvoudig om op je energiekosten te besparen. We hebben een checklist voor je gemaakt:

• Wat zijn momenteel mijn grootste energieverbruikers? Welke (zuinigere) alternatieven zijn er momenteel beschikbaar, wat is hiervoor de benodigde investering en binnen welk termijn heb ik die investering terugverdiend?
• Wat zijn de kosten voor het plaatsen van zonnepanelen? Binnen welk termijn zou ik deze investering terugverdiend hebben op basis van mijn huidige energieverbruik?
• Heb ik recht op subsidies als ik met mijn bedrijf overstap op duurzame energie, bijvoorbeeld in de vorm van zonnepanelen?
• Zijn er andere energieleveranciers met lagere energietarieven? Zijn deze energietarieven nog steeds zo laag na het eerste jaar?

Punt 3. Besparen op zakelijke abonnementen

Steeds meer diensten worden in abonnementsvorm aangeboden. Voor je het weet heb je als ondernemer tientallen abonnementen lopen en ben je het overzicht volledig kwijt. In de praktijk kunnen ondernemers dan ook veel geld besparen door kritisch te kijken naar hun lopende abonnementen. Stel jezelf hierbij bijvoorbeeld de volgende vragen:

• Wat zijn op dit moment mijn duurste abonnementen? Welke van deze abonnementen zou ik eventueel kunnen missen en voor welke besparing zou dit zorgen?
• Zijn er goedkopere alternatieven voor de abonnementen die ik momenteel heb lopen? Denk hierbij bijvoorbeeld aan een compleet ander abonnement dat in principe dezelfde functie zou kunnen vervullen en goedkoper is, of bijvoorbeeld een andere aanbieder van hetzelfde abonnement.
• Kan ik door een eenmalige investering te doen (bijvoorbeeld het eenmalig aanschaffen van bepaalde software of apps) het abonnement opzeggen? Wat is de benodigde investering en binnen welke tijd heb ik dit terugverdiend met de huidige abonnementskosten?

Punt 4. Besparen op je zakelijke reizen

Tot slot besteden ondernemers doorgaans veel geld aan zakelijke reizen. Denk hierbij aan de reizen naar klanten, bijvoorbeeld projectmatig of als klantbezoek. Ook op zakelijke reizen kun je veel geld besparen. Stel jezelf hierbij de volgende vragen:

• Welke klanten staan ervoor open om in plaats van fysiek elkaar digitaal te ontmoeten, bijvoorbeeld via programma’s als Skype en Zoom?
• Welke klantbezoeken kan ik per fiets afleggen in plaats van met de auto of het openbaar vervoer?
• Welke OV-abonnementen zijn er beschikbaar voor mijn zakelijke reizen? Zijn deze OV-abonnementen voordeliger dan het betalen van losse treinkaartjes?
• Maak ik al gebruik van apps om goedkope tankstations in de buurt te vinden?
• Houd ik al mijn zakelijke reizen al overzichtelijk bij in mijn administratie, om het uiteindelijk als zakelijke kosten op te kunnen voeren?
• Is een zakelijke leaseauto in mijn geval voordeliger dan een normale auto?

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.