Energie besparen - grenzen voelen en aangeven als zzp'er

Grenzen Voelen en Aangeven als Zzp’er

Steeds meer bedrijven zien het belang van het geven van trainingen aan werknemers over het voelen en aangeven van grenzen in. Ook als je werkzaam bent als zelfstandig ondernemer, zul je waarschijnlijk wel gemerkt hebben dat het knap lastig is om te voelen waar je grenzen precies liggen. Wellicht weet je al wel wat je grenzen zijn, maar vind je het toch lastig om je grenzen aan te geven op het moment dat dit nodig is. Gelukkig is het voelen en aangeven van je grenzen een kwestie van oefenen, waar onze tips je bij kunnen helpen!

Waarom lukt het aangeven van grenzen vaak niet?

Voor veel mensen is het begrip ‘grenzen’ redelijk abstract. Dat is natuurlijk ook niet vreemd, want dit begrip betekent voor eenieder wat anders. Juist het subjectieve karakter van grenzen zorgt ervoor dat het vaak lastig is om je grenzen aan te geven. Als iemand over je grenzen gaat, dan is de kans groot dat je dit in eerste instantie probeert te negeren. Pas later besef je jezelf dat iemand over je grenzen is gegaan, waarna je baalt dat je wederom niet duidelijk je grenzen hebt aangegeven. Het aanvoelen van je grenzen en het direct leren aangeven van je grenzen is puur een kwestie van oefenen.

Het aangeven van grenzen oefenen

Merk je tijdens je werk dat je het lastig vindt om grenzen aan te geven? Dan kun je dit leren door regelmatig te oefenen. Steeds meer mensen kiezen ervoor om een weerbaarheidstraining te volgen, waarin je stap voor stap wordt begeleid in het voelen en aangeven van je grenzen. Daarnaast is het ook belangrijk om de opgedane kennis direct in de praktijk toe te passen. Een goede manier om het aangeven van grenzen te oefenen is door rollenspellen te spelen. Doe dit bij voorkeur met iemand die je volledig vertrouwt. Simuleer tijdens deze rollenspellen voorgevallen situaties waarin je hebt ervaren dat iemand over je grenzen is gegaan en probeer tijdens de rollenspellen op een constructieve en zelfverzekerde manier je grenzen aan te geven. Er bestaat geen beste manier om je grenzen aan te geven, dit verschilt namelijk per persoon en per situatie.

Grenzen aangeven met de 3 V’s

Tijdens weerbaarheidstrainingen wordt het voelen en aangeven van grenzen vaak aangeleerd aan de hand van de 3 V’s.

Voelen. Het aangeven van grenzen begint met voelen. Je moet namelijk
eerst weten waar je grens precies ligt en wanneer iemand over die grens
heen is gegaan.
Vertragen. Op het moment dat je voelt dat iemand over je grens heen is
gegaan, dan is de tweede stap het vertragen van het gesprek. De
makkelijkste manier om een gesprek te vertragen en jezelf meer tijd te
geven om na te denken is simpelweg het stellen van een vraag. Als een
opdrachtgever je bijvoorbeeld vraagt om je vrije zaterdag op te offeren
voor een project, dan zou je een vraag kunnen stellen als ‘Wat maakt
dat dit nodig is?’. Een andere manier van vertragen is bedenktijd
afdwingen. Dit doe je bijvoorbeeld door aan te geven dat je er graag
nog even over wilt nadenken.
Veranderen. Door het vertragen van het gesprek heb je voor jezelf
voldoende duidelijkheid gecreëerd. Je weet op dit punt zeker of iemand
over je grenzen is gegaan en of je bereid bent om dit te accepteren.
Het is niet verkeerd om soms iemand over je grenzen te laten gaan, maar
dit mag zeker niet te vaak gebeuren. De derde stap is daarom het
‘veranderen’ van de situatie. In deze stap leer je hoe je op een
constructieve manier kunt aangeven dat iemand over je grenzen is
gegaan, om zodoende tot een wenselijke oplossing voor alle betrokken
partijen te komen.

Wat is jouw tip om grenzen te voelen en aan te geven als zzp’er? Plaats hieronder een reactie!

Geen reactie's

Geef een reactie